چرا اپل؟!(قسمت اول)

سلام،
برای اولین مطلب از سری مطالب حاشیه ای سایت دروپال سنتر با عنوان آی تی با طعم آلبالو سرکی کشیدم به شرکت اپل و به دنبال جواب چند سؤال مهم از این شرکت گشتم این که شرکت اپل کمپانی بزرگی یا نه ، این که اپل بهتر یا سامسونگ ، این که اصلاً اپل چه ربطی داره به دروپال!! اصلاً بحث امروز ما نیست، پرسش و پاسخ امروز ما نگاهی جدید صرفاً به خود اپل خواهد بود:

 

1- چرا اپل محصولات خود را در چین می سازد؟

شاید بارها در پشت iDevice های خود جمله Designed by Apple in California, assembled in China را مشاهده کرده اید و با خود گفته اید چرا اپل محصولات خود را در آمریکا تولید نمی کند؟ اکنون در گزارش های اخیر NewYork Times به این سوال کاملا جواب داده شده است که به آن می پردازیم.

اگر به یاد داشته باشید در مهمانی که اوباما، رئیس جمهور آمریکا، استیو جابز و دیگر مدیران ارشد تکنولوژی را برای شام دعوت کرده بود، این سوال از استیو جابز پرسیده شد که چرا اپل محصولات خود را در ایالات متحده ساخته و مونتاژ نمی کند؟
این مسئله به زمانی بر میگردد که که آیفون ۲g های اولیه به راحتی خراش برمی داشت و استیو جابز از این بابت نگران بود، چرا که در این آیفون ها به جای استفاده از Glass از پلاستیک استفاده میشده و به طور حتم مردم در جیب خود اشیاء فلزی مانند کلید حمل می کنند که در نهایت باعث خراشیدگی صفحه نمایش آیفون میشد.
 
سر انجام اپل دستور ساخت صفحه نمایش ها را به چین واگذار کرد که خواستار تعداد زیادی صفحه نمایش برای آیفون ۲G بود تا عرضه آن به عقب نیفتد. بعد از این دستور، بلافاصله ۸۰۰۰ کارگر مشغول به کار شدند، که سرانجام طی ۹۶ ساعت توانستند ۱۰,۰۰۰ صفحه نمایش با جنس Glass برای آیفون تولید کنند، مدیران اپل که از این سرعت و انعطاف پذیری کارگران چینی متحیر شده بودند، تصمیماتی جدید راجع به تولید محصولات خود گرفتند.
علاوه بر این، نیروی کار ارزان در چین یکی از دلایل این تصمیم اپل می باشد. اکنون Foxconn و Pegatron دو کارخانه مهم در چین است که محصولات اپل را مونتاژ می کنند.
 
 

2- چرا اپل کمپانی AuthenTec را خرید ؟

 اپل کمپانی AuthenTec را تحت مالکیت خود درآورده است. اپل ۳۵۵ میلیون دلار بابت خرید این شرکت هزینه کرد. پشت پرده چنین هزینه ای حتما دلایل قانع کننده ای وجود دارد. برخی از این دلایل را با هم مرور می کنیم.
مالکیت AuthenTec، فواید بسیاری برای اپل به همراه خواهد داشت. من جمله می توان به ، شتاب گرفتن ایده ی کیف پول همراه (mobile wallet)، بستر مناسب برای رمزگذاری اطلاعات و محتوا مانند فیلم و حافظت از حق اختراع در بخش های مختلف امنیت سیار اشاره نمود.
بزرگترین سودی که از خرید این کمپانی عاید اپل می شود، استفاده از استاندارد های بیومتریک برای تشخیص هویت است. برای خریدهای آنلاین و سخت افزاری، برای ورود به وب سایت و امضای الکترونیکی می توان از این استانداردها بهره برد.
مالکیت AuthenTec توسط اپل، برای رقبای اپل ویران کننده خواهد بود. این رقبا شامل گوگل و شرکای آندروییدی آن و میکروسافت و شرکای سخت افزاری آن می شود.
 
 

3- چرا اپل به ثروتمندترین شرکت جهان تبدیل شده است؟

بهتر است به سال­ها قبل برگردیم؛ روزی که دو پسر هم نام به نام‌های استیو جابز و استیو وزنیاک در سال ۱۹۷۶ شرکت اپل را یه کمک هم تاسیس کردند. در آن زمان­‌ها استیو تحت تاثیر یک رابط گرافیکی کاربر بود که در زروکس پارک با آن آشنا شده بود. از این نقطه بود که استیو جابز در ذهن خود‌، ساخت وسیله‌ای با رابط گرافیکی که کار تعامل با سیستم را برای تمام افراد راحت می‌کرد در ذهن خود پرورش داد؛ چرا که به کمک این شیوه دیگر نیازی به ارسال فرمان یا دانستن کدهای ماشین بود.
 
او در سال ۱۹۸۴ این ایده جالب را در کامپیوتر مکینتاش خود پیاده‌سازی کرد. در سیستم‌عامل مکینتاش یک دسکتاپ به همراه یک سطل زباله (که در مکینتاش اصطلاحا TRASHCAN نام داشت) وجود داشت. مکینتاش رقیب سیستم های IBM بود‌. در دهه ۸۰ شرکت IBM از سیستم‌عامل DOS بر روی سیستم خود استفاده کرد. نسل ما احتمالا هنوز این سیستم‌عامل سیاه رنگ را به یاد دارد‌.. کاربر در این سیستم‌عامل موظف بود دستوراتی را بیاموزد تا از طریق آن، فایلی ایجاد کند، مطالبی را در آن قرار دهد، در ادامه آن را تغییر داده و در انتها یا حذف یا ذخیره کند.
 
در همین راستا مایکروسافت اولین نسخه ویندوز خود را ساخت که در کنار سیستم‌عامل DOS قرار می‌گرفت. درواقع این محصول مایکروسافت نوعی استفاده از ایده سیستم‌عامل مکینتاش بود. در دهه ۹۰ بدترین روزها برای اپل رقم خورد چرا که این شرکت و مایکروسافت به مشکل برخوردند و اپل، مایکروسافت را متهم کرد. در ادامه این ماجرا بخاطر مقاصد استیو جابز و ممانعت از انتشار این سیستم‌عامل توسط مایکروسافت، اپل با شکست مواجه شد و تنها شکست اپل در همین روزها رقم خورد؛ زمانی که روزنامه محلی با قرار دادن نشان اپل در بالای صفحه روزنامه، از مردم صادقانه خواست تا برای این شرکت دعا کنند!
 
در همین روزها بود که استیو جابز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکینتاش در نبرد تن به تن با IBM در حقیقت شرکت نسبتا کوچکی بود. او می‌گفت صبر کنید چرا که ما قرار است راه درست را به شما نشان دهیم.
 
در واقع او نهایتا به حرف خود جامه‌ عمل پوشاند و پیروزی خود را جشن گرفت. این بود که از ابتدا در سال ۱۹۸۰ میلادی سیستم‌عامل مکینتاش رونمایی شد و در سال ۱۹۹۰ هم iMac معرفی شد و بعد از آن هم سیستم‌عامل های OS X و iOS بودند که نام اپل را سر‌افراز نگه‌داشتند.
 
به هر حال آن روزهای سخت پشت سر گذاشته شد اما حالا سیاست کلی اپل در چیست؟ اگر دقت کرده باشید اپل شرکتی نیست که محصولات فراوانی را روانه بازار کرده باشد‌.. درواقع این شرکت برای محصولات خود نهایت زمان و دقت را صرف می­‌کند تا محصولی منحصر به فرد و موفق تولید کند. بنابراین می­‌توان یکی از دلایل موفقیت اپل را محصولات محدود آن با موفقیت بهتر دانست­.­ این روال را می‌توان در ضرب المثلی ایرانی بهتر بیان کرد که "یک ده آباد به ز صد شهر خراب!". اگر محصولات یک شرکت، کم اما موفق باشند همین برای موفقیت کلی آن شرکت کافی است. در ادامه می‌توان به سایر شیوه‌های موفقیت اپل توجه کرد. در نظر داشتن رقبای فراوان، بازاریابی عالی‌، توانایی دیدن نیازهای روز و آینده‌، طراحی و بسته بندی‌های زیبا و منحصر به فرد محصولات و بسیاری موارد دیگر، از دلایل موفقیت اپل به شمار می‌روند. درواقع اپل بی­گدار به آب نزد و بهترین نتیجه‌ها را گرفت. در نهایت، نتیجه این شد که این شرکت با چند محصول موفق به برترین شرکت در دنیا تبدیل شد و همچنان در حال ادامه این روند است.
 
اکنون بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از تاسیس شرکت اپل، این شرکت دو نفره به یک شرکت گسترده با بیش از ۴۲ هزار کارمند تبدیل شده است که ارزش مالی آن به بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. شعار اهالی اپل، Think Different است یعنی متفاوت بیندیشید. در واقع روز اول اگر جابز به نحوی متفاوت در مورد رابط گرافیکی نیندیشیده بود، شاید امروز نام موفقی از اپل بر زبان‌ها وجود نداشت. بنابراین می‌توان تمام علت‌ها و استراتژی های موفقیت اپل را در همین یک مورد جستجو کرد و آن‌را در محصولات مختلف این شرکت به شکل ویژه‌ای پیدا نمود.
 
ادامه دارد...
 

 

 

 

 

مرکز دروپال ايران

راه های ارتباط با ما

آدرس : دفتر شهریار : شهرک وائین ، بعثت 5 نبش سپیدار 10 پلاک 26

تلفن : 09370977406 - 09384363798

ایمیل : drupalcenter.ir@gmail.com

ارتباط با مدیر سایت از طریق تلگرام

logo-samandehi

مرکز دروپال ایران بزرگترین وب سایت  آموزش دروپال در کشور ، در مهر ماه سال 1388 به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه وب و دنیای دیجیتال آغاز کرده است. مجموعه مرکز دروپال ایران شامل « آموزش های تصویری » ، « معرفی جدیدترین ماژول ها » ، « ترجمه مقالات دروپالی روز دنیا » ، « طراحی قالب دروپال» و « خبرهای دنیای دروپال» می باشد.این مجموعه به همراه گروه فنی خود و به  پشتوانه کاربران فعال و متعهد ، با  در نظر داشتن چشم اندازی برای آینده نزدیک ، قصد دارد تا به معرفی و آموزش  هرچه بیشتر و بهتر هسته قدرتمند و دوست داشتنی دروپال ،  به روش های مختلف در زمینه های گوناگون بپردازد تا در کنار کاربران خود به موفقیت های هرروز خود بیفزاید. در همین راستا قصد داریم تا بصورت تخصصی و حرفه ای مباحث مختلف دروپال را با کوچک ترین جزئیات و تکنیک ها به دروپال کاران و کسانی که قصد دارند طراحی وب سایت ،پورتال و سیستم های هوشمند را آغاز کنند ، آموزش دهیم.گستردگی مطالب ، تنوع در آموزش ها ، نگاه تخصصی و همگام بودن با کاربران در آموزش عوامل متمایز کردن مرکز دروپال ایران با سایر آموزش دهندگان می باشد.
دروپال برای انجام طراحی های شگفت انگیز !  Drupal Builds something amazing