طراحی سایت

پس از ساعت ها کار و تلاش برای توسعه یک وب سایت ، درنهایت زمان راه اندازی و رونمایی هستش.اما قبل از اون گام های اولیه ای وجود دارد که باید اون ها رو انجام بدیم تا وب سایت ما به نقطه نهایی برای رو نمایی برسه.نکته مهم درباره وب سایت ، این است که نباید کاربران و بازدیدکنندگان را متوقف کنیم برای اینکه چگونه و چکار باید کرد ؟ وقت رو هدر ندهیم ،  اتلاف وقت یعنی از دست دادن مشتری !!!
درابتدا باید از بررسی موارد سایت چندبرابر مطمئن بشیم ، تا راه رو برای مشتریان و کاربران هموار و ساده تر کنیم.بطورمثال :  بهینه سازی برای موتورهای جستجو انجام شده ؟ آیا سایت یک نسخه آزمایشی هستش ؟ امنیت سایت در لایه های مختلف اجرا و برنامه نویسسی رعایت شده ؟ قالب و تم سایت من بیانگر نوع فعالیت و اهداف ما هستش ؟ و...
در این مقاله میخام یک لیست از کارهای ابتدایی و ساختاری در گام اولیه راه اندازی سایت رو معرفی کنم.

1- محتوا (Content)

مهم ترین بخش لیست ما برای گام های اولیه ، محتواهای ما هستند چرا که محتوا های سایت ما معرف توانایی ها ، درخواست ها و نیازهای ما هستش.قطعا بخش اعظمی از بازدید ، وفادار بودن و خرید کاربران سایت ما به محتوای منتشر شده بستگی داره .

نوع نگارش (Writing)
نباید اجازه داد نگارش و نوع نوشتن های نادرست روی بازدیدکنندگان و خوانندگان سایت تأثیر منفی بذاره ، قطعا انتخاب نوع نگارش مطالب بسیار تأثیرگذار خواهد بود.بطور مثال برای یک سایت خبری نباید از نگارش و لحن عامیانه استفاده کرد ، اما برای یک سایت شخصی یا یک سایت آموزشی استفاده از نگارش عامیانه بسیار می تونه جذاب و جالب باشه.
  هدف از صفحه اصلی (Intent of the page)
ابتدا باید مشخص کنیم بازدیدکنندگان هدف سایت ما چه کسانی هستند ؟ هدف ما از صفحه اصلی سایت برای بازدیدکنندگان چیست ؟و چندین سوال دیگر که باید برای اونها پاسخ هایی مناسب داشت که بتونیم دقیقا نیاز کاربران رو شناسایی و رفع کنیم.
" در بسیاری از مواقع افراد نمی‌دانند چه می‌خواهند تا آنکه کسی آنچه را می‌خواهند ‌به ایشان نشان دهد. "  شاید با سخن استیو جابز بزرگ  بتونیم به این نتیجه برسیم که ما هستیم که مشخص میکنیم از سایت ما خرید بشه یا نه ؟ از سایت ما بازدید بشه یا نه ؟
  صفحه تماس با ما (Contact Page)
قطعا آسان ترین و راحت ترین راه ارتباطی بازدیدکنندگان ، صفحه تماس با ما هستش.پس نباید این اون رو به راحتی فراموش کرد و حتما باید از تست اون مطمئن شد.
  سیاست حقوقی (Legal policy)
مشخص کردن یک سیاست و چارچوب حقوقی برای محتوا و شرایط استفاده از مطالب سایت قطعا یک حاشیه امنیت رو برای محتوایی که با زحمت تهیه و نگراش شده ایجاد خواهد کرد.
هرچند گوگل هم این حاشیه امنیت رو با قوانینی که داره ایجاد کرده ، چرا که انتشار محتوای کپی شده از سایر سایت ها هیچ بار مثبتی رو نخواهد داشت.
  2- طرح (Design)

ظاهر و قالب سایت اولین بخش از لیست ما هستش که نظر کاربران رو به خودش جلب میکنه و رعایت نکاتی در این بخش سبب ارتباط و معرفی هرچه بهتر سایت به کاربران خواهد شد.
 

آیکون لوگو (Favicon)
قطعا نباید لوگو و نماد مجموعه رو فراموش کنیم.نماد و لوگویی که معرف برند و نام تجاری مجموعه خواهند شد.بسیاری از سایت ها به واسطه نماد خودشون به یک برند تبدیل شدند و در حافظه کاربران باقی ماندند.

 

طراحی واکنش گرا (Responsive Design)
مهم ترین بخش از طراحی ما ، واکنش گرا بودن سایت ما هستش.چندسال قبل نوشتن شعار طراحی واکنش گرا و ریسپانسیو در شرکت هایی که در این زمینه فعالیت داشتند یک وجه تمایز و ویژگی محسوب می شد.اما الان طراحی واکنش گرا به نوعی یک وظیفه برای طراحان سایت هستش.اگر کارفرما نسبت به این موضوع سخت گیر نباشه ، قطعا گوگل به راحتی از کنار این موضوع نخواهد گذشت و نمره های مثبتی برای سئو سایت ما درنظر نخواهد گرفت.
یکی از مهم ترین دلایل برای انکه از طراحی واکنش گرا باید استفاده کنیم این هستش که سایت به خوبی در تمامی دستگاه های همراه به نمایش دربیاد.
  صفحه 404(404 Page)
ساخت یک صفحه 404 شخصی یا پیش فرض ، برای اینکه کاربران در صورتی که آدرسی رو به اشتباه وارد کردن بسیار لازم هستش تا کاربران از سایت فرارنکن و بتونن به صفحه اصلی برگردن.
  تصاویر (Images)
آیا تصاویر به خوبی در سیستم ها با صفحه نمایش های مختلف با وضوح بالا نمایش داده میشن؟ آیا تصاویر ما هم ریسپانسیو هستند ؟قطعا اینکه تصاویر کیفیت و جذابیت را در محتوای سایت ما بالا میبرند کاملا واضح هستش.پس قطعا رعایت این نکته بسیار مهم هستش.فقط نیاز به کمی وقت گذاشتن داره.
  فونت (Font)
فراخوانی فونت های سازگار با تمام مرورگرها در سایت به راحتی با چند خط کد در فایل css انجام میشه ، اما مهم این هست  که فونت هارو با وسواس انتخاب کنیم ، بهتره فونت نسخه وب باشه ، سبک و کلمات رو خوانا نوشن بده.
تصور اینکه سایتمون بدون فونت و با فونت پیش فرض نمایش داده بشه کمی من میترسونه :)
  3- تست (Functional Test)

در این بخش پیشنهاد میکنم خودمون رو جای یک کارفرما بزاریم و سایت رو به صورت کامل تست کنیم تا از صحت کارکرد بخش های مختلفعدم وجود خطا ها مطمئن بشیم.

فرم ها (Forms)
بدون شک در تمامی سایت ها حداقل یک وب فرم وجود داره تا بتوینم اطلاعات کاربران رو بگیریم ، فرم هایی مثل خبرنامه ، تماس با ما ، ثبت سفارش و....
پس باید مطمئن بود که فرم ها به درستی کار میکنن ؟ آیا ایمیل دقیقا به کاربر ارسال میشه ؟ قطعا نمایش یک پیام به کاربر در صورت پرشدن فرم ، یا پیغام خطا در صورت خالی بودن یک فیلد بسیار تأثیر گذار در ارتباط با کاربر و عملکرد سایتمون خواهد بود.
  اعتبارسنجی کدها (Code validation)
تمام تلاش های برنامه نویسان و طراحان سایت در این هست که کدهایی کاملا استاندارد و بهینه رو بنویسن و این یک امر کاملا طبیعی هستش که خطا یا استانداردهایی رعایت نشن ، پس بهتره کدهامون رو از طریق سایت های معتبر بررسی کنیم و بعد اونها رو رفع یا بهینه کنیم.چرا که این بخش بسیار در نمراتی که گوگل میده تأثیر داره.
  سازگاری (Compatibility)
اینکه اکثر کاربران وب از چه مرورگری استفاده میکنند کار سخت و پیچیده ای نیست و به راحتی میشه به این آمار دست پیدا کرد.اما اینکه سایتمون رو فقط برای یک مرورگر طراحی کنیم دقیقا یعنی نصف کردن کاربران !!
بحث سازگاری به قدری ارزشمند و مفید هست که برای هر مرورگر کدهای مختلفی وجود داره بطور مثال برای css , html و ... پس بهتره از این کدها برای سازگاری بهتر سایتمون در مرورگرها استفاده کنیم.
استفاده درست و به جا از این کدها توانایی ما رو در پیاده سازی یک کد مطمئن و استاندارد نشون میده.
  لینک ها (Links)
بررسی تمام لینک های داخلی و خارجی و معتبر بودنشون بسیار مهم هستش چرا که وجود لینک های اشتباه یا شکسته در سئو سایت ، اعتماد و اعتبار سایت بسیار تأثیر گذار خواهد بود.
  تغییر مسیر (Redirect)
از بین بردن لینک های قدیمی و شکسته و آپدیت کردن اونها ، و اینکه چه لینک هایی به طور دائم یا موقت تغییر مسیر بدن کمک بسیاری در انسجام ساختاری سایت خواهند داشت.
   4- عملکرد و کارایی (Performance) 

بررسی کارایی وب سایت از دو دیدگاه بسیار مهم هستش ، 1- کاربران 20 موتورهای جستجو
اما مواردی مشترک در هر دو وجود داره که باید رعایت بشه و انجام اونها قطعا مانع از دور شدن کاربران به دلیل رعایت نکردن موارد بسیار ساده خواهد شد.
 

سرعت سایت (Site speed)
استاندارد بودن سرعت سایت و نزدیک بودن به مقدار استاندارد بر استفاده کاربران و خزندهای موتور جستجو تاثیرگذار هستش.با یک بررسی ساده از میانگین سرعت اینترنت در کشور به این مسئله خواهیم رسید که چقدر بالا بودن سرعت صفحه پراهمیت هستش.فرض کنید که کاربری میخواد از سایت خرید کنه ولی باید چند دقیقه صبر کنه تا محصول رو ببینه ، به نظر شما چند درصد کاربران در این حالت به روند خرید ادامه خواهند داد ؟
  اندازه حجم صفحه (Page size)
حجم صفحات سایت قطعا تاثیر مستقیم در مدت زمان لود سایت خواهد داشت و نمیتونیم این مورد رو از سرعت سایت جدا دانست.با فشرده سازی فایل های (html , css , javascript ,…) و تصاویر سایت عملکرد سایت رو بهبود خواهد بخشید.
  5- سئو و بازاریابی

رسیدن  به مشتریانی که شناختی از ما و خدماتمون ندارن ، پی بردن به نیازهای کاربران ، دستیابی به یک آنالیز دقیق برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به کاربران وفادار نیاز به یک برنامه ریزی دقیق داره ، اما این برنامه ریزی بدون بهینه سازی محتوای سایت برای موتور های جستجوممکن نخواهد بود.چرا که یکی از اهداف اصلی راه اندازی هرسایتی ارائه خدمات مجازی هستش و سئو بخش جدانشدنی از طراحی سایت هستش.
 

وب مستر گوگل (Google Webmaster)
برای بررسی وضعیت سایتمون در موتور های جستجو باید ازش استفاده کرد.آموزش های بسیاری هم در این زمینه وجود داره که میشه استفاده کرد ولی اگر نیاز به اجرای تخصصی هست باید از یک سئوکار خوب بهره برد.
  گوگل آنالیتیک (Google Analytics)
غیر ممکن هست فعالیتی رو در هرزمینه شروع کنیم و نیاز به آنالیز نداشته باشیم.فعالیت ما که در فضای مجازی هستش پس قطعا از آنالیزگر محبوب گوگل استفاده میکنیم تا به دقیق ترین و ریزترین گزارش های مربوط به سایت دسترسی داشته  باشیم .چرا که با استفاده از این آنالیزها هستش که متوجه میشیم که چه کاربرانی بیشتر سایت ما رو میبینن ؟ چه زمانی ما بیشترین بازدید رو داریم ؟ چه تعداد از کاربران بعد از دیدن سایت از اون خارج میشن ؟ میانگین زمان بازدید از سایتمون چقدر هستش و کلی گزارش دیگه که براساس اون میتونیم یک برنامه بازاریابی خوب داشته باشیم.
  عنوان صفحه (Page Title)
عنوان صفحه دقیقا گویای محتوای کل صفحه خواهد بود و به کاربر نشون میده که به صفحه ی درستی رسیده یا نه ؟ پس استفاده از عنوان صفحات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

آدرس صفحه (URL)
قطعا تمام فعالیت و گام هایی که بر میداریم مستقیم برای کاربران نیست ، بطور مثال وجود آدرس های تمیز و مرتب در سایت تاثیر بسیارخوبی در موتورهای جستجو داره و اثرگذاری موتورهای جستجو بر کاربران.
  متاتگ و توضیحات (Meta Description)
استفاده از برچسب ، تگ یا توضیحات مربوط به هر صفحه  اهمیت بالایی در موتور های جستجو داره و باعث میشه که مطالب ما به درستی در دسته بندی های خودشون قرار بیگرن.به نوعی از طریق تگ ها موضوع و دسته بندی هر محتوا ، هر صفحه رو برای موتورهای           جستجو مشخص میکنن.
  نقشه سایت (Sitemap)
مشخص کردن ساختار نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک بسیار بالایی در معرفی سایت می کنه.
  شبکه های اجتماعی (Social Network)
شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در بازدید سایت ها دارن ، چرا که بازدید و فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی بسیار بالا هستش.پس فعالیت خوب و مناسب در شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار مستقیمی در بازدید سایت خواهد داشت.
  تگ تصاویر (Alt tag)
تصاویر در موتورهای جستجو برای خوانده شدن نیاز به این دارند که فیلد توضیحات براشون پر بشه.چون اگر کاربری به علت پایین بودن سرعت اینترنت نتواند تصاویر رو ببینه ، جای اون توضیحات تصاویر نمایش داده خواهد شد.
  ثبت نامه در خبرنامه (Newsletter Signup)
یکی از بهترین روش ها برای مطلع کردن کاربران از محتوای جدید سایت قطعا خبرنامه های سایتمون هستش.
پس وجود یک خبرنامه خوب در سایت لازم نه بلکه اجباری هستش.فقط طبق گفته های قبلی صحت کارکرد خبرنامه بسیار مهم هستش.
  6- امنیت (Security)

امنیت سایت ما نشان از قدرت ، ساختار منسجم ، احترام به کاربران و مجموعه ما خواهد بود.امنیت هر سایتی با هر پلتفرم و هسته ای صددرصد نیست ، ولی باید در بالاترین سطح باشه .استفاده از سرورهای متناسب با ساختار سایت و با تعهد بالا اولویت انتخاب در زمینه امنیت خواهد بود.
 

مانیتور (Monitor)
مانیتور و بررسی سلامت سرور در هرلحظه و دریافت گزارش لحظه ای درصورت بروزمشکل از وظایف اصلی مدیر سایت هست.
  بک آپ (Back up)
خبر اینکه تمام اطلاعات سایت از بین رفته یا سایت با مشکل مواجه شده ، تن همه مدیران رو می لرزونه ، اما با استفاده از امکان بک آپ گیری اتوماتیک سرور و یا سایت به راحتی از این نگرانی دور خواهیم شد.
  تست لودینگ (Loading test)
تست بار ترافیکی سایت بسیار مهم هست چرا که درصورت بالارفتن ترافیک سایت و پشتیبانی نکردن سرور از این حجم بازدید مشکلاتی رخ خواهد داد.اما شرکت های داخلی و خارجی خوبی وجود دارند که ما رو از این بحث مطلع میکنن.
 

 

مواردی که در این مقاله به اونها اشاره شد ، گام های اولیه هستند که حتما در تمامی سایت های استاندارد و موفق به خوبی رعایت شدن. انجام موارد گفته شده قطعا در پلتفرم ها و هسته های مختلف ، روش های جداگانه ای دارند اما چیزی که بسیار اهمیت داره نحوه اجرا و پیاده سازی اونها هستش.
در ادامه همین مقاله بطور پیوسته روش های اجرا و انجام موارد گفته شده رو در هسته دروپال خواهیم گفت.
 

محمد عربشاهی

mohamad.arabshahi
محمد عربشاهی - در حال یادگیری
تصویر طراحی سایت
طراحی سایت (تایید نشده)
ی., 04/30/2017 - 15:24

دوست عزیز مطلب خوبی بود پیشنهاد میکنم مقالات سایت karait.com رو نگاهی بیندازید


تصویر mohamad.arabshahi

ممنون از شما دوست عزیز.


مرکز دروپال ايران

راه های ارتباط با ما

آدرس : دفتر شهریار : شهرک وائین ، بعثت 5 نبش سپیدار 10 پلاک 26

تلفن : 09370977406 - 09384363798

ایمیل : drupalcenter.ir@gmail.com

ارتباط با مدیر سایت از طریق تلگرام

logo-samandehi

مرکز دروپال ایران بزرگترین وب سایت  آموزش دروپال در کشور ، در مهر ماه سال 1388 به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه وب و دنیای دیجیتال آغاز کرده است. مجموعه مرکز دروپال ایران شامل « آموزش های تصویری » ، « معرفی جدیدترین ماژول ها » ، « ترجمه مقالات دروپالی روز دنیا » ، « طراحی قالب دروپال» و « خبرهای دنیای دروپال» می باشد.این مجموعه به همراه گروه فنی خود و به  پشتوانه کاربران فعال و متعهد ، با  در نظر داشتن چشم اندازی برای آینده نزدیک ، قصد دارد تا به معرفی و آموزش  هرچه بیشتر و بهتر هسته قدرتمند و دوست داشتنی دروپال ،  به روش های مختلف در زمینه های گوناگون بپردازد تا در کنار کاربران خود به موفقیت های هرروز خود بیفزاید. در همین راستا قصد داریم تا بصورت تخصصی و حرفه ای مباحث مختلف دروپال را با کوچک ترین جزئیات و تکنیک ها به دروپال کاران و کسانی که قصد دارند طراحی وب سایت ،پورتال و سیستم های هوشمند را آغاز کنند ، آموزش دهیم.گستردگی مطالب ، تنوع در آموزش ها ، نگاه تخصصی و همگام بودن با کاربران در آموزش عوامل متمایز کردن مرکز دروپال ایران با سایر آموزش دهندگان می باشد.
دروپال برای انجام طراحی های شگفت انگیز !  Drupal Builds something amazing